Viktig info att läsa om du vill beställa smycken

CHRIZZY SMYCKEN

Halsband, armband, örhängen, namn- och budskapssmycken!

VIKTIG INFORMATION

Läs igenom hela denna text innan du gör din beställning:

Namnsmycken:
Tags med namn eller budskap på, till dig eller som present till någon.
Bär med dig de du älskar, även när de inte kan vara nära dig.. Visa upp det bästa du har, bär dina barns namn runt halsen! Bär med dig ett ord eller budskap som betyder mycket för dig. Jag gör namnsmycken både i äkta silver och i nickelfri metall. Namnsmycken kan kombineras i en massa olika modeller. En enkel tag med ett namn, 2 tag, 3 tag, 4 tag… Eller en budskapsring med 2 namn, 2 budskapsringar med 4 namn… osv…

Jag heter Christin och gör halsband, armband, örhängen, och namn- och budskaps-smycken. Jag började att göra smycken under min mammaledighet 2009. I liten skala gjorde jag smycken till familj och vänner, fick även förfrågningar om jag tänkte börja sälja smycken. Eftersom det verkade som om intresse fanns så kontaktade jag Skatteverket. I slutet av oktober-09 så drog jag igång “Chrizzy Smycken”. Jag driver detta som en hobbyverksamhet, vilket innebär att jag redovisar inköp och inkomst i en T2-blankett vid deklarationen, men jag har alltså inget registrerat företag. Jag arbetar med smycken då jag hinner på min fritid.

Om stansning:
Eftersom de smycken jag gör är stansade för hand, så blir texten inte alltid helt rak. Det kan aldrig bli så exakt som ett maskinstansat eller graverat smycke, men det är en del av charmen med hantverk, eller hur? Att stansa innebär att jag hamrar in varje bokstav för sig, denna teknik gör det omöjligt att få texten spikrak. Att stansa är inte samma sak som att gravera! Det är viktigt att du är medveten om detta när du beställer ditt namnsmycke. Självklart gör jag mitt bästa för att smycket ska bli så vackert som möjligt!


Leveranstid:
Jag gör endast smycken på min fritid, och jag är småbarnsmamma så jag gör smycken då jag hinner. Därför är det bra att beställai  mycket god tid om man exempelvis har tänkt att ge bort det i present. Jag har heller inte allt material hemma utan beställer hem detta vid efterfrågan och leveranstiden kan variera från leverantörerna jag använder mig av.

Betalning:
Jag tillämpar förskottsbetalning, eftersom då jag har stansat ett namn- eller budskapssmycken så går det inte att använda detta till något annat (man kan alltså inte “sudda” bort ett stansat ord”).
Jag driver detta som en hobbyverksamhet och det är således mina privata pengar som jag använder till att beställa hem smyckematerial. Därför vill jag ha betalningen innan jag gör och skickar smycket.


Byte/återköp:
Inget återköp eller bytesrätt eftersom smycket är specialtillverkat just för dig.


Frakt:

Vid beställningar tillkommer alltid kostnad för porto och packning med 20:- Smycket skickas endast med post, jag har ingen möjlighet till avhämtning. Jag skickar beställningen i ett vadderat kuvert, och smycket lägger jag i en vacker organzapåse.


Olika material:

De smycken som jag gör är antingen i silverfärgad/försilvrad metall eller i äkta silver 925.


Silver 925/sterling silver:

Silver är ett metalliskt grundämne som tillhör gruppen ädelmetaller. 925 Silver vilket också kallas Sterlingsilver är en legering som består av 92,5 % (925/1000) silver. Resten är i huvudsak koppar och undantagsvis zink. Sterlingsilver används bland annat i smycken.

 

Silverfärgat/silverplätterat:

Silverpläterat innebär att metalldelarna oftast är gjorda av en kärna av stål eller koppar med ett lager silver. Med tiden kan detta lager slitas ned och då blir kopparfärgen synlig. Att tänka på då man har ett smycke som är oäkta är att man bör förvara smycket i tillslutna påsar när det inte använd, så kallade "zip-påsar.Inte ha smycket på då man badar, sportar, sover eller duschar. Inte förvara inte smycket i våta och fuktiga utrymme, tex i badrummet. Låta hudkräm, hårspary och parfym torka innan man tar på dig smycket för att undvika att det missfärgas.

Vill du ha ett smycke som håller för daglig användning så rekommenderar jag äkta silver. Äkta silver kan man putsa upp med tex silvertrasa eller silverputs, det kan man inte med silverplätterade smycken.


Pärlor:

Mina favoriter i smyckestillverkaning är Jade och swarovski pärlor/kristall.


Jade:

Jade är en mineralogiskt ofullständig term som täcker flera typer av hård sten som hittats framför allt i kinesiskaTurkestan och Centralamerika, bl.a nefrit och jadeit. Jade varierar i färg från mycket mörkt grön till vit. Stenen används till smycken och även till diverse prydnadsföremål.

 

Swarovski pärlor:

Swarovski, österrikisk tillverkare av kristallglas med huvudkontor i Österrike. Swarovskikristall innehåller ca 32% bly för att maximera reflektion. Vackra kristall glas CRYSTALLIZED™ - Swarovski Elements pärlor från Österike. Så här skriver återförsäljaren där jag beställer swarovski pärlor: "pärlor gjorda i kristallglas, deras kvalitet och lyster är svårt att slå. Det finns idag många liknande produkter på marknaden och vi köper därför våra pärlor endast från av Swarovski godkända partners".

 

Beställning:
För att beställa maila mig på [email protected]
Skriv vilket smycke du är intresserad av och dina kontaktuppgifter


Beställda smycken packas i en fin smyckepåse:


Och skickas sedan i ett vadderat kuvert.

Har fått mail från andra som gör eller vill börja att göra smycken om tips hur jag gör då jag stansar och var jag beställer material. Har tidigare svarat på dessa mail, men nu ber jag vänligen att respektera att då jag säljer smycken och själv har lagt ner många timmar på att finna bra smyckesdelar så vill jag behålla mina "smultronställen" för mig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0